www.iiiWe.com » یک عکس ، یک عکاس ـ 11 : زیبایی‌هایی طبیعی یک آشوب خیابانی

 صفحه شخصی امیر یاشار فیلا   
 
نام و نام خانوادگی: امیر یاشار فیلا
استان: اصفهان - شهرستان: اصفهان
رشته: کارشناسی نقشه برداری
شغل:  ویراستار، روزنامه‌نگار، کارشناس تولید محتوا و رسانه‌گر حوزه‌ی شهر، ساختمان، معماری و مهندسی
تاریخ عضویت:  1389/06/12
 روزنوشت ها    
 

 یک عکس ، یک عکاس ـ 11 : زیبایی‌هایی طبیعی یک آشوب خیابانی بخش عمومی

12


چهاردهم ماه می امسال (24 اردیبهشت 1394) دانشجویان دانشگاه سانتیاگو در شیلی در محوطه‌ی دانشگاه با پلیس درگیر شدند و نیروهای ضدشورش با ابزارهایی همچون خودروی آب‌پاش آن‌ها را تاراندند.
اما آنچه «لوییس هیدالگو»، عکاس آسوشیتدپرس از این صحنه‌های پربرخورد ثبت کرده، تصویر زیبایی است که شکل‌گیریِ رنگین‌کمانی دوگانه را در این میدان نشان می‌دهد.

رنگین‌کمان هنگامی پدید می‌آید که بیننده پشت به خورشید و رو به چکه‌های ریز آب (باران) قرار گرفته باشد. در این آرایش، پرتو خورشید به درون ریزچکه‌های گوی‌مانند آب شده و پس از تجزیه و بازتاب از آن‌ها بیرون می‌روند. رنگین‌کمانِ بزرگ‌تر و پُررنگ‌تر، دستاورد یک بخش از بازتاب سراسریِ پرتو، درون ریزچکه است و به شکل دایره‌ای ساخته‌شده از طیف‌های رنگی به پهنای 42درجه دیده می‌شود، که گِرد نقطه‌ی برابر گرده‌ی خورشید در آسمان پدیدار می‌شود. به‌ترین هنگام برای دیدن رنگین‌کمان هنگامی‌ست که خورشید در کار برآمدن یا فرونشستن باشد، که در آن حالت 180درجه از رنگین‌کمان را بالای کران آسمان (افق) می‌توان دید؛ مگر آن که بیننده لب پرتگاهی ایستاده باشد و بتواند دنباله‌ی کمان را هم ببیند.
رنگین‌کمانِ دوم دستاوردِ دو بازتاب سراسریِ پرتو خورشید درون ریزچکه‌هاست و از همین رو، هم بالاتر از رنگین‌کمانِ نخست دیده می‌شود، هم کم‌رنگ‌تر است و هم جایگاه رنگ‌ها در آن، وارونه می‌شود.
به همین روند، رنگین‌کمان‌های سوم، چهارم و حتا پنجم هم پدید می‌آیند که هریک کم‌نورتر از رنگیم‌کمانِ پیش از خودش است و دیدنِ آن‌ها با چشم، نیازمند شرایطی ویژه‌تر است.

برای دیدنِ عکس در اندازه‌ای بزرگ‌تر، این‌جا را کلیک کنید.


برگرفته از : khabaronline.ir
ویرایش : امیریاشار فیلا

■ نکته‌های آموزشی ـ ویرایشی :
ـ به‌جای «ناظر»، بنویسیم و بگوییم: «بیننده».
ـ به‌جای «متفرق کردن»، بنویسیم و بگوییم: «تاراندن».
ـ به‌جای «شعاع نور» و «اشعه»، بنویسیم و بگوییم: «پرتو» و «پرتوهای».
ـ به‌جای «قطره»، بنویسیم و بگوییم: «چکه».
ـ به‌جای «کروی»، بنویسیم و بگوییم: «گوی‌مانند» یا «گوی‌گون».
ـ به‌جای «در این وضعیت»، بنویسیم و بگوییم: «در این آرایش».
ـ به‌جای «داخل»، بنویسیم و بگوییم: «درون».
ـ به‌جای «خارج»، بنویسیم و بگوییم: «بیرون».
ـ به‌جای «وارد ... شدن»، بنویسیم و بگوییم: «درونِ ... رفتن/شدن».
ـ به‌جای «قرص خورشید/ماه»، بنویسیم و بگوییم: «گِرده‌ی خورشید/ماه».
ـ به‌جای «حولِ ...»، بنویسیم و بگوییم: «گِرد ...».
ـ به‌جای «ادامه‌ی ...» یا «بقیه‌ی ...»، بنویسیم و بگوییم: «دنباله‌ی ...» یا «مانده‌ی ...».
ـ به‌جای «اولیه»، بنویسیم و بگوییم: «نخست» یا «آغازین».
ـ به‌جای «ثانویه»، بنویسیم و بگوییم: «دوم» یا «دومی».
ـ به‌جای «انعکاس»، بنویسیم و بگوییم: «بازتاب».
ـ به‌جای «کلی»، بنویسیم و بگوییم: «سراسر» یا «یکپارچه».
ـ به‌جای «معکوس»، بنویسیم و بگوییم: «وارون» یا «وارونه».
ـ به‌جای «به همین ترتیب»، بنویسیم و بگوییم: «به همین روند».
ـ به‌جای «به همین دلیل»، بنویسیم و بگوییم: «از همین رو».
ـ به‌جای «خاص»، بنویسیم و بگوییم: «ویژه».

پاس‌دار زبان زیبا و توانای پارسی باشیم
و تا جایی که می‌توانیم، از به کار بردنِ واژه‌های غیرپارسی بپرهیزیم.


■ این هم دست‌رسی‌ها و لینک‌های ده بخش پیشین «یک عکس ، یک عکاس»
برای دوستانی که این ده بخش را ندیده‌اند:

«یک عکس ، یک عکاس ـ 1»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 2»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 3»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 4»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 5»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 6»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 7»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 8»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 9»
«یک عکس ، یک عکاس ـ 10»

شنبه 9 خرداد 1394 ساعت 09:10  
 نظرات    
 
امیر یاشار فیلا 02:00 یکشنبه 14 تیر 1394
0
 امیر یاشار فیلا

نمایی از ناآرامی‌ها و اعتراض‌های دانشگاهیانِ شیلی که همچنان در سانتیاگو دنباله دارد (هفدهم ژوئن 2015)

ـ عکس از :

REUTERS / Andres Stapff
REUTERS / Andres Stapff