صفحه شخصی امیر یاشار فیلا   
 
نام و نام خانوادگی: امیر یاشار فیلا
استان: اصفهان - شهرستان: اصفهان
رشته: کارشناسی نقشه برداری
شغل:  ویراستار، روزنامه‌نگار، کارشناس تولید محتوا و رسانه‌گر حوزه‌ی شهر، ساختمان، معماری و مهندسی
تاریخ عضویت:  1389/06/12
 روزنوشت ها    
 

 چهل عکس الهام‌بخش گرفته‌شده به شیوه‌ی «زاویه‌ی ابرفراخ» بخش عمومی

13

شاید پیش آمده باشد که با شنیدن یا خواندنِ عبارتِ «لنز زاویه‌ی باز» (Wide Angle Lens) از خود پرسیده باشید که مقصود از این عبارت
چیست؟

پاسخ از این قرار است : «لنز زاویه‌ی باز» لنزی است که یک چشم‌انداز فراخ یا یک میدان دید بزرگ را پوشش دهد و دربربگیرد. این ویژگی برای پوشش زاویه‌هایی به کار می‌رود که بر پایه‌ی فاصله‌ی کانونی کم لنز پدیدار می‌شوند. به سخن دیگر، فاصله‌ی کانونی کم‌تر، زمینه‌ساز زاویه‌ی دید گسترده‌تر خواهد بود. از این رو برای مثال، چشم‌انداز زیر پوشش یک لنز 28 میلی‌متری
گسترده‌تر از چشم‌انداز زیر پوشش یک لنز 35 میلی‌متری خواهد بود. به همین گونه، زاویه‌ی دید یک لنز 14 میلی‌متری، بسیار بزرگ‌تر و فراخ‌تر از میدان دید یک لنز 28 میلی‌متری خواهد بود.

 

در همین زمینه، لنزهای «ابرفراخ» (Super wide – Ultra wide) به لنزهایی گفته می‌شود که فاصله‌ی کانونی آن‌ها از پهنای فیلم عکاسی یا حسگر دیجیتال کوتاه‌تر باشد. با این تعریف، اصطلاح «لنز ابرفراخ»
 طیف گسترده‌ای از لنزها، نسبت به اندازه‌ی سطح حساس عکاسی در دوربین‌های به‌کارگرفته را دربرمی‌گیرد.

برای روشن‌تر شدنِ این مفهوم، در نظر بگیرید که یک لنز ۳۵ میلی‌متری در یک دوربین با اندازه‌ی کوچک، در زمره‌ی لنزهای زاویه‌ی باز، و لنزی با همان فاصله‌ی کانونی در یک دوربین با اندازه‌ی میانگینِ ۶۴۵ جزو لنزهای ابرفراخ، و در دوربین با اندازه‌ی میانگینِ ۶۷، در زمره‌ی لنزهای «چشم ماهی» (Fisheye lens dir=rtl>) است.

لنزهای «چشم ماهی» لنزهایی هستند که بیشینه‌ی زاویه و میدانِ دید را به بیننده یا عکاس می‌دهند و معمولاً فاصله‌ی کانونی آن‌ها، 6 تا 16 میلی‌متر است. عکس‌های گرفته‌شده با این لنزها دایره‌ای‌شکل‌اند و از آبرای پدید آوردنِ جلوه‌های ویژه‌ی دیداری به کار می‌روند.

 

در دنباله‌ی این نوشتار کوتاه، چهل نمونه‌ی درخشان و الهام‌بخش از عکس‌های گرفته‌شده به شیوه‌ی «زاویه‌ی ابرفراخ»

(Ultra Wide Angle) به نمایش گذاشته شده‌اند، که دقت در جزئیات و ویژگی‌های تک‌تکِ آن‌ها ـ از سوژه و روایتگریِ آن‌ها گرفته تا کادربندی و نوردهی و... ـ
می‌تواند برای دوستدارانِ فن/هنر عکاسی سودمند باشد و به کار آید.  

 

 


 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 
 

شنبه 7 اردیبهشت 1392 ساعت 09:55  
 نظرات    
 
بهروز نورکرمی 22:13 شنبه 7 اردیبهشت 1392
0
 بهروز نورکرمی
بسیار عالی
رضا مهیاری 13:31 یکشنبه 8 اردیبهشت 1392
0
 رضا مهیاری
خیلی فراخ بود
امیر یاشار فیلا 23:12 یکشنبه 8 اردیبهشت 1392
0
 امیر یاشار فیلا

درسته آقارضا، باهاتون موافقم.
بیش‌تر این نماها و چشم‌اندازها توی چنان موقعیتِ مکانی و زمانی گرفته شدن که اصولاً با «فراخی» در تضاده.
واقعاً باید به عکاس‌هاشون آفرین گفت.

;-)
محمد مهدی مدرس نیا 08:13 آدینه 13 اردیبهشت 1392
0
 محمد مهدی مدرس نیا
دوست عزیز جناب فیلا از تذکر شما بینهایت سپاسگزارم.این یعنی یه دوست واقعی.
ولی باور بفرمایید تو این مدت اخیر بعلت مشغله کاری کمتر فرصت خواندن مطالب را داشتم.
توضیحات ابتدای روزنوشت را خوندم وبعلت فقدان اطلاعات کافی برداشتم فقط همان "zoom" خودمان بود.
زاویه دید عکسا و انتخای صحنه ها بسیار جالب بود.البته به نظر من بعضی از عکسا با فراخی در تضاد نبود مثلا: عکس آبشار یا طلوع خورشید و اکثر تصاویر طبیعت.
بهر حال تشکر میکنم بخاطر ارسال روزنوشت و از تذکرتون هم بسیار سپاسگزارم.
ارادتمند
امیر یاشار فیلا 21:40 چهارشنبه 23 بهمن 1392
0
 امیر یاشار فیلا

ـ روایت عکاس مجله‌ی تایم از انقلاب ایران


ماه‌نامه‌ی «داستان همشهری» در شماره‌ی چهل‌ویکم خودش (بهمن 1392) گزیده‌ای از کتاب «44 روز» را که دربردارنده‌ی عکس‌ها و خاطرات دیوید بارنت (David Burnett، عکاس نام‌دار مجله‌ی Time) از رویدادهای زمستان سال 1357 ایران است، به چاپ رسانده است.

این عکس‌ها را که از درخشان‌ترین نمونه‌های عکس خبری به شمار می‌روند، شاید در ده روز گذشته در برنامه‌ی «رادیو هفت» دیده باشید، که همراه با گفتار محمود کلاری (که خود از عکاسان و فیلم‌بردارانِ چیره‌دست است) از شبکه‌ی آموزش سیما پخش می‌شد.

وبگاه خبری ـ تحلیلی «فرارو» (http://fararu.com ) نیز در چند روز گذشته شماری از این عکس‌ها را منتشر کرد.


دوست‌داران می‌توانند دست‌چینی از این عکس‌های تاریخی را در این‌جا ببینند :


روایت عکاس مجله‌ی تایم از انقلاب ایران