صفحه شخصی امیریاشار فیلا   
 
نام و نام خانوادگی: امیریاشار فیلا
استان: اصفهان - شهرستان: اصفهان
رشته: کارشناسی نقشه برداری
شغل:  پژوهشگر ، ویراستار و روزنامه‌نگار حوزه‌ی شهر ، مهندسی و ساختمان
تاریخ عضویت:  1389/06/12
 روزنوشت ها    
 

 سپاسگزارم بخش عمومی

23

سپاسگزارم
سرانجام امروز (سه‌‌شنبه، بیست‌وسوم فروردین 90) فرصت کردم به سینما ساحل بروم و «جدایی نادر از سیمین» را تماشا کنم. گذشته از استقبال کم‌نظیرِ مردم از این فیلم در دو هفته‌ی نخستِ سال، که باعث شده بود روز دوازدهم فروردین پشتِ دریچه‌ی بسته‌ی گیشه و درِ بسته‌ی سینما بمانم (که البته از این استقبال و حُسن سلیقه‌ی مخاطبان در انتخاب فیلم بسیار هم خوشحالم)، امروز در خلال نمایش فیلم (سآنس 15:30 تا 16)، شاهد ِ چند رویداد ِ کوچک اما به‌زعم خودم درخور تأمل بودم، که فکر می‌کنم بد نیست در این‌جا اشاره‌ای به آن‌ها بکنم:
پیش از آغاز نمایش فیلم، از این که استقبالِ شایانِ مردم از فیلم همچنان ادامه دارد و با وجود نمایشِ گونه‌هایی دیگر از فیلم‌ها در سایر سینماهای شهر، سالنِ سینماساحل تقریباً پُر شد، احساس خوبی داشتم؛ و با توجه به رده‌ی سنیِ بیش‌ترِ حاضران در سالن، آن را به حساب دقت و هوشیاریِ بروبچه‌های جوان و نوجوان در برگزیدن ِ شیوه‌های تفریح و گذران ِ اوقات‌شان گذاشتم. چون تنها به سینما رفته بودم، ناگزیر می‌بایست در یکی از پنج‌ـ شش ردیف ِ جلویی که به آقایانِ تنها اختصاص داشت، می‌نشستم؛ و چون تقریباً همه‌ی هم‌ردیف‌های جوان و نوجوانم با چیپس و پفک و ساندویچ و پاپ‌کُرن در صندلی‌هایشان مستقر می‌شدند، با خودم گفتم به احتمال فراوان، بخش‌هایی از گفت‌وشنودهای بازیگران را به‌علت سروصدای ناشی از باز کردنِ بسته‌های خوراکی و جویده شدن‌شان، از دست خواهم داد.
در همین فکرها بودم که بغل‌دستی‌ام (که بعد متوجه شدم از یکی از شهرهای اطراف اصفهان آمده) بی‌مقدمه پرسید: «به نظر شما این فیلم بهتره یا اخراجی‌ها؟ کدوم‌یکی به دیدنش می‌ارزه؟» و من در حالی که از این پرسش کمی جا خورده و در عین حال از طرح ِ آن خوشنود بودم، کوشیدم به او امیدواری بدهم که از گذراندنِ وقتش برای تماشای فیلمی از اصغر فرهادی پشیمان نخواهد شد.نمایش فیلم آغاز شد و... جدای از پرداختِ کم‌نظیر و کششِ نفس‌گیرِ صحنه‌ها و نمادهای خلاقانه‌ی فیلم (که شاید در فرصتی دیگر به آن‌ها بپردازم)، نکته‌ای که در کل زمانِ دوساعته‌ی نمایش فیلم محسوس و ملموس بود و من با قاطعیت و در کمال فخر و مباهات آن را می‌نویسم، این بود: نه‌تنها حتا یک واکنش سخیف یا یک مورد سروصدای آزاردهنده به گوش نرسید، بلکه با پدیدار شدنِ تیتراژ پایانی، شمار قابل‌توجهی از تماشاگران (قطعاً بیش از نیمی از حاضران در سالن) با کف زدنِ ممتد، فیلم را تشویق کردند!
آقای فرهادیِ نازنین! از شما سپاسگزارم؛ هم به خاطر نوشتن و ساختن ِ فیلم بسیار زیبا و تأثیرگذارِ «جدایی نادر از سیمین»؛ هم به خاطر این که همچنان (مانند زمانی که «درباره‌ی الی» را می‌ساختید) به فکر سلامتِ فرهنگ عمومیِ این مرزوبوم‌اید و دغدغه‌ی موضوع ِ دروغ‌گویی و دروغ‌پردازی و موضع‌گیری در قبالِ «حقیقت» را دارید؛ و هم به این خاطر که چنان بر کار و حرفه‌تان تسلط دارید که فیلم‌تان (یا فیلم‌هایتان) سلیقه و واکنش‌های مخاطبان را مدیریت و تصحیح می‌کند. به جرأت می‌گویم که امروز سآنس 15:30 تا 16سینماساحل اصفهان، از لحاظ فرهنگِ تماشای فیلم، هیچ تفاوتی با سآنس‌های ویژه‌ی فیلم‌های خاص در سینما سپیده‌ی تهران نداشت. باز هم ممنون!
امیریاشار فیلا

چهارشنبه 24 فروردین 1390 ساعت 08:36  
 نظرات    
 
محمدرضا جمشیدیان 19:00 چهارشنبه 24 فروردین 1390
13
 محمدرضا جمشیدیان
مهندس امیریاشارخان فیلا

ممنون از همه اطلاعات و روزنوشت جالبتون. من هنوز فرصت نکردم این فیلم را ببینم. حتماً با این نوشته شما به دیدن این فیلم خواهم رفت.
مهدی ناظمی 07:07 پنجشنبه 25 فروردین 1390
11
 مهدی ناظمی
ممنون از لطفتون.من هم فرصت دیدن این فیلم را نذشتم .اما خواهش میکنم در مورد برخی صحنه های خلاقانه که گفته بودید توضیح دهید تا در هنگام دیدن فیلم لذت بیشتری ببریم.
رسول والی 12:02 پنجشنبه 25 فروردین 1390
5
 رسول والی
خیلی جالب بود خیلی دلم می خواد منم برم ببینم.
حسن شیخ 19:56 پنجشنبه 25 فروردین 1390
8
 حسن شیخ
مهندس امیریاشار فیلا

این هم یکی از بهترین توصیفات فیلم جدایی نادر از سیمین بود که خوندم.. این جور که رفتار اجتماعی تتماشاچیان توصیف کردید این فیلم را فقط باید در سینما دید... چون مردم داخل سینما هم جزئی از این فیلم هستند.
ش ب 01:07 آدینه 26 فروردین 1390
8
 ش ب
با سلام

بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» از دیدگاه حقوقیخبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعی

یک وکیل دادگستری در نقد و بررسی حقوقی فیلم « جدایی نادر از سیمین» به تحلیل بند ج ماده 206 قانون مجازات اسلامی و هماهنگی یا عدم هماهنگی آن با برخی از صحنه‌های این فیلم پرداخته و یادآور شده که آگاهی یا عدم آگاهی «نادر» از حامله بودن خدمتکار و در نهایت مجازات او، دیدگا‌ه‌های متفاوت حقوقی را به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، «حسن اژدری»، عضو انجمن فیلم کانون وکلای منطقه فارس در این مطلب آورده است: فیلم «جدایی نادر از سیمین» که در ایام نوروز در اکران سینماهای کشور به نمایش در آمد هرچند که محتوای فیلم علیرغم فیلم های نوروزی که با نشاط وکمیک می‌بایست باشد، در واقع در جایگاه خود فیلمی نوستالژیک و درام عاطفی و خانوادگی بود که کارگردان صرفنظر از اشاره به آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی و روابط عاطفی بین پدر و مادر و فرزند و پدربزرگ و تحلیل اجتماعی اخلاقیات – دروغ – شک، قضاوت بحران در روابط زناشویی، پنهان‌کاری، طبقه فرودست را نیز در کنار طبقه متوسط واردِ ماجرا کرده و تلاش کرد تاثیرات حاصل از مضامین مطرح شده در فیلم‌اش را به سه نسل از جامعه امروز ایران بررسی کند، از دیدگاه حقوقی فیلم حانز اهمیت است زیرا: بخشی از فیلم مربوط به ارتباط حقوق و سینما است زیرا فیلم سازان و کارگردانان به نام و محبوب سعی می‌کنند ضمن اینکه از ابعاد مختلف فیلم را بررسی می‌کنند از چشم انداز حقوق نیز به فیلم خود مضمون و خمیرمایه حقوقی دهند تا خویشتن داری عمیق بین سینما و حقوق را به تصویر بکشند به نحوی که داستان فیلم قسمتی مربوط به بازپرسی، دادگاه قاضی و دادرسی حقوقی در دادگاه حقوقی و تحقیق از متهم در مراحل بازجویی و تحقیقات مقدماتی است که نادر متهم به قتل شده است چرا که با هل دادن خدمتکار خانه از آپارتمان به بیرون و اصابت وی به پله‌های آپارتمان در نتیجه جنین سقط شده است. بازپرس سعی دارد که نادر را متهم به قتل عمدی نماید و با استناد به ماده 206 بند ج قانون مجازات اسلامی تحقیق کند که وی آگاه به باردار بودن خدمتکار بوده است یا خیر که در صورت اثبات آگاهی نادر، موضوع را در قالب حکم قتل عمدی مطرح و کیفرخواست را صادر کند. نکته ظریف اینجاست که به فرض اثبات آگاهی نادر به باردار بودن و سقط جنین باید اتهام وی قتل عمدی باشد و مجازات قصاص. در صورت اثبات عدم آگاهی نادر به بارداربودن خدمتکار اتهام وی قتل غیرعمدی و مجازات حبس و پرداخت دیه باشد.

وی ادامه داده است: از دیدگاه حقوق جزا، عده‌ای اعتقاد دارند که ماده 206 بند ج، صرفاً ناظر به موردی است که یک انسان کامل که از قصد و اراده بلوغ و عقل برخوردار باشد صدمه منتهی به قتل وی شود حکم قتل عمدی مصداق پیدا می‌کند نه یک جنین چهارماهه که هنوز بدنیا نیـامده، زیرا اهلیت برای دارا بودن حقوق، بازنده متولدشدن انسان شروع می‌شود و حمل از حقـوق مدنی زمانـی متمتـع می‌گردد کـه زنـده متـولد شــود در صورتی که در فیلم اشاره به جنین چهارماهه کرده است و هرانسان متمتع از حقوق مدنی خواهد بود به شرطی که برای این امر اهلیت قانونی داشته باشد که در فیلم جنین متولد نشده است که دارای حقوق باشد و بند ج ماده206 مصداق داشته باشد. بنابراین صرفاً مجازات حبس و پرداخت دیه را باید تعیین کرد چراکه مصداق ماده 492 و 493 قانون مجازات اسلامی نیز اشاره به دیه سقط جنین در موارد عمد و شبه عمد را به عهده، جانی تعیین کرده و در موارد خطای محض برعاقله اوست، خواه جنین روح پیدا کرده و خواه نکرده باشد، بنابراین نتیجه می‌گیرند که فرقی بین عمد و شبه عمد بودن نیست و همچنین فرقی بین آگاه بودن یا عدم آگاهی متهم به باردار بودن نیست به هرحال در هر دو حالت مجازات حبس و پرداخت دیه است، بنابراین به فیلم ساز این ایراد وارد است که چرا بازرس مدام در مرحله تحقیقات مقدماتی چندین بار تاکید دارد که نادر آگاه به باردار بودن خدمتکار بوده است یا خیر؟ چون فرقی نیست. بنابراین راه ناصوابی را طی کرده است که در خور سینما و حقوق نبوده است.

این وکیل ادامه داده است: عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که فیلم ساز راه ناصوابی را طی نکرده و اگر بازپرس مدام در مرحله تحقیقات مقدماتی چندین بار تاکید براین دارد که باید حقایق روشن شود که نادرآگاه به باردار بودن خدمتکار خانه بوده است یا خیر، عنصر عمد و آگاهی برایش حائز اهمیت است که اگر آگاه بوده پس باید قصاص شود چرا که در ماده 206 بند ج قسمت اخیر صریحاً قید شده و قاتل نیز به آن آگاه باشد که نادر تضادبین آگاهی و عدم آگاهی قرار گرفته، به نحوی که یا اینکه آگاه بوده خدمتکار باردار بوده ولی برای فرار از مجازات و جلوگیری و گسیخته شدن کانون خانوادگی و محافظه کاری که خصلت بعضی از روشنفکران است به دروغ متوسل شده که مفری برای وی به منظور رسیدن به یک زندگی آرام باشد تا بدین‌وسیله از کیفرخواست قتل عمدی نجات پیدا کند و بعد هم فرزند 11 ساله اش مدام پدر را به چالش های اخلاقی دعوت می‌کند تا جواب منطقی را از پدر خود بگیرد که آیا پدر به وجدان که تنها محکمه‌ای است که به قاضی نیاز ندارد پای بند ومعتقد بوده است یا خیر؟ آیا عالماً عامداً و اگاهانه به حامله بودن خدمتکار وی را هل داده که منجر به سقط جنین شده است یا خیر؟ نادر اگر آگاه بود عالماً عامداً به واسطه ضرب یا اذیت و آزار وهل دادن زن حامله موجب سقط جنین وی شده علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد در اینجاست که، حقوق برای سینما موضوع است زیرا سینما به موضوعات حقوقی غنای تصویری می دهد و آن‌را تا مرز همگان می‌گستراند و در عرصه‌ی اجتماعی و بین‌المللی به تصویر می‌کشد و دایره شنـاخت و آگاهی را برای مخـاطب وسیـع و گسترده می‌کند و در مقابل حقوق می‌تواند به سینما مفهوم موضوعی و معنوی و پویا و تازه بدهد.

وی درپایان یادآور شده است: به آقای «اصغر فرهادی» کارگردان این فیلم که در جشنواره بین المللی فیلم برلین برنده خرس طلائی بهترین فیلم، خرس نقره بهترین بازیگر مرد، خرس نقـره بهترین بازیگـرزن شـده اسـت دست مـریزاد و تبـریک می‌گویم و امید است که بار دیگر فیلم نامه‌هـای قـوی‌تر و منسجم‌تر از مسـائل حقـوقی تدوین و تنظیم و به جامعه حقوقی ارائه دهد.
بهروز شیربان 12:18 شنبه 27 فروردین 1390
12
 بهروز شیربان
فیلم بسیار زیبایی بود با اینکه سانس نیمه شب 10:30 - 12:30 رفتیم همه سالن پر بود آفرین بر شعور تماشاگران این فیلم. امیدوارم با بالا رفتن شعور فرهنگی جامعه مردم بیشتر به سمت سینمای واقعی تشویق بشوند
امیریاشار فیلا 20:46 یکشنبه 27 آذر 1390
1
 امیریاشار فیلا
تازه‌ترین خبر درباره‌ی اصغر فرهادی و «جدایی نادر از سیمین»:
جدایی نادر از سیمین» نامزد دریافت جایزه‌ی معتبر «گلدن‌گلوب» شد



شنبه، 26 آذرماه 1390 ، سرویس فرهنگ‌وهنر روزنامه‌ی «ابتکار» ـ پس از آن که فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی «اصغر فرهادی» با فیلم‌های سینمایی «گل‌های جنگ» به کارگردانی «ژانگ ییمو» از چین، «در سرزمین خون و عسل» به کارگردانی «آنجلینا جولی» از آمریکا، «پسربچه‌ای با دوچرخه» به کارگردانی «ژان پیر و لوک داردنه» از بلژیک و «پوستی که در آن زندگی می‌کنم» به کارگردانی «پدرو آلمودوار» از اسپانیا در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان شصت‌ونهمین دوره‌ی مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» نامزد دریافت جایزه شد، «اصغر فرهادی» در گفت‌وگویی با «هالیوود ریپُرتر» به این رویداد واکنش نشان داد و در این‌باره سخن گفت.

بر پایه‌ی این گزارش، فرهادی در این زمینه گفته است: «تلفن ساعت 6 صبح زنگ زد. ناگهان از خواب پریدم و به من گفتند که «جدایی نادر از سیمین» نامزد دریافت جایزه شده است. این چهارمین سفر من در هفته‌‌های اخیر به آمریکای شمالی‌ست، به «تلورید»، «تورنتو» و «نیویورک» رفتم و اکنون نیز به «لس‌آنجلس» سفر می‌کنم.»

این کارگردان موفق ایرانی افزوده: «هر روز با من مصاحبه می‌کنند. این کار برای من از فیلم‌سازی دشوارتر است، زیرا سوال‌ها در زمانی کوتاه پدید می‌آیند، و پاسخ‌هایی که من می‌دهم، ممکن است بازگوکننده‌ی همه‌ی آنچه می‌خواهم بگویم، نباشند. فیلم‌نامه‌ی «جدایی نادر از سیمین» را در چهار ماه نوشتم؛ اما حتا اگر برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های خبرنگاران چهار ماه هم وقت داشتم، باز هم می‌‌گفتم "نمی‌شود هشت ماه وقت بدهید؟"، اما اگر وقت بیش‌تری هم به من می‌دادند، باز هم همین پاسخ‌ها را می‌دادم.»
اصغر فرهادی چندی پیش نیز توانست برای نوشتن فیلم‌نامه‌ی «جدایی نادر از سیمین»، جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی «کانون منتقدان فیلم لس‌آنجلس» را از آن خود کند.

«جدایی ناد از سیمین» که به‌عنوان نماینده‌ی ایران در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان هشتادوچهارمین دوره‌ی مراسم آکادمی اسکار به رقابت با دیگر آثار می‌پردازد، پیش از این جایزه‌ی خرس زرینِ بهترین فیلمِ شصت‌ویکمین دوره‌ی جشنواره‌ی چهانی فیلم برلین (آلمان) را نیز دریافت کرده است. این فیلم سینمایی افزون بر دریافت جایزه‌ی خرس زرین، دو جایزه‌ی خرس سیمینِ بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این جشنواره را نیز به خود اختصاص داده است. به نوشته‌ی «سینماپرس»، «جدایی نادر از سیمین» که لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی و مریلا زارعی در آن بازیگری کرده‌اند، همچنین پیش از این توانسته چهار سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک‌باشی)، بهترین فیلم‌برداری (محمود کلاری)، بهترین فیلم‌نامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) بیست‌ونهمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر را نیز از آن خود کند.

جایزه‌ی 60 هزار دلاری بهترین فیلم پنجاه‌وهشتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم سیدنی، جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی سنت‌پترزبورگ، جایزه‌ی بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه‌ی جشنواره‌ی دوربان، جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه تماشاگرانِ جشنواره‌ی ملبورن، جایزه‌ی بهترین فیلم جشنواره‌ی ایروان (ارمنستان)، جایزه‌ی بهترین فیلم بخش جنبی «تی‌وی ای‌اتره‌میرادا»، پنجاه‌ونهمین دوره‌ی جشنواره فیلم سن‌سباستین، جایزه‌ی بهترین فیلم از نگاه تماشاگرانِ جشنواره‌ی فیلم ونکوور (کانادا) و جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران بخش فیلم‌های سینماییِ جشنواره‌ی فیلم ابوظبی (امارات متحد عربی)، دیگر جوایزی هستند که «جدایی نادر از سیمین» پیش از این دریافت کرده است. همچنین، اصغر فرهادی نیز برای ساخت این فیلم سینمایی، در این دوره از جشنواره‌ی فیلم ابوظبی جایزه‌ی بهترین فیلم‌ساز سالِ خاورمیانه را دریافت کرد.

فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» چندی پیش هم توانست جایزه‌ی بهترین فیلمِ تازه‌ترین دوره از آیین «Screen Asia Pacific»، بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان کانون منتقدان فیلم نیویورک، جایزه‌ی بهترین فیلم آیین «فیلم مستقل بریتانیا» و جایزه‌ی بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان «کانون منتقدان آنلاین نیویورک» را نیز به خود اختصاص دهد.
گفتنی‌ست شصت‌ونهمین دوره‌ی مراسم اهدای جوایز «گلدن‌گلوب» در تاریخ 15 ژانویه‌ی سال 2012 (26 دی‌ماه) در هتل «بورلی‌هیلز» برگزار خواهد شد.



برگرفته از:

http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/News.aspx?NID=91805
امیریاشار فیلا 02:32 سه شنبه 27 دی 1390
1
 امیریاشار فیلا

باز هم سپاسگزارم آقای فرهادی عزیز؛
این بار به خاطر سخن‌تان به هنگام دریافت تندیس «گلدن‌گلوب»،
و یادآوری این نکته به جهانیان که : «مردم ایران، آشتی‌جو و صلح‌دوست هستند».

معصومه السادات میرافضلی 08:28 سه شنبه 27 دی 1390
0
 معصومه السادات  میرافضلی
ممنون آقای فیلا
محسن امینی تهرانی 09:40 سه شنبه 27 دی 1390
1
 محسن امینی تهرانی
بسیار از کسب تندیس گلدن گلوپ شادمان شدم آفرین بر فرهادی ایرانی!
مهرایین قربانی 09:49 سه شنبه 27 دی 1390
1
 مهرایین قربانی
سپاسگذارم
امیریاشار فیلا 18:30 سه شنبه 27 دی 1390
1
 امیریاشار فیلا

سلام سرکارخانم قربانی؛
پیش از هر سخنی، دوست دارم بدانید که بسیار کم پیش می‌آید که من غلط‌ها و نادرستی‌های نگارشی نوشته‌های دیگران را به آن‌ها تذکر بدهم. به‌ویژه به این دلیل از این کار رویگردانم تا مبادا این کار من، با توجه به مختصر پیشینه و دانسته‌هایی که در زمینه‌ی ویراستاری و نگارش دارم، باعث شود کسی فکر کند که من قصد مچ‌گیری داشته‌ام یا مثلاً می‌خواسته‌ام اظهار فضل کرده باشم.

اما امروز این پرسش رهایم نمی‌کند که : چه چیزی باعث می‌شود یک دانشجوی رشته‌ی معماری، جدای از این که در همه‌ی دوازده سال تحصیلِ پیش از دانشگاهش املای درست یک واژه‌ی ساده و پرکاربرد را فرانگرفته، حتا در پای روزنوشتی هم که عنوانش «سپاسگزارم» است، شکلِ نادرستِ این واژه را (با ذال) می‌نویسد!!؟

از شما و همه‌ی دوستانی که به‌هرحال ناگزیرند به این زبان بخوانند، بنویسند و سخن بگویند، صمیمانه می‌خواهم با دقت و تعهد بیش‌تری آن را به کار بگیرید. چون همین عادت‌های کوچک به کم‌اهمیت شمردن شکل درستِ کارها، اگر به‌موقع اصلاح نشوند، بسیار زودتر از آنچه فکرش را بکنیم، تأثیر وبرانگرشان را بر کیفیت حرفه و کارمان، کیفیت ارتباط‌هایمان، کیفیت اندیشیدن‌مان و کلاً کیفیت زندگی‌مان می‌گذارند؛ هنگامی که شاید دیگر بازگرداندن همه‌ی شلختگی‌های ریشه‌دوانده در کار و عواطف و اندیشه‌ها، امکان‌پذیر یا آسان نباشد.

چاره‌ی کار تنها دقت است و آماده‌ی پرسش نگاه داشتن ذهن به هنگام خواندن متن‌ها ـ از هر نوعی که باشند؛ تخصصی یا روزنامه‌ای، داستانی یا خبری، کتابی یا محاوره‌ای و وبلاگی.
اگر هم برایتان سخت است که موقع نوشتن کلماتی همچون «سپاسگزار» و «قانون‌گذار» و «سیاست‌گذار» شکل درست آن‌ها را به یاد بیاورید، از این راهنمایی دستوری یاری بگیرید :

ـ هرگاه در معنی کلمه، «گذاشتن» به معنی «تعیین کردن» یا «قرار دادن» بود، باید «گذار» (با ذال) بنویسیم، مثل «قانون‌گذار» یا «تأثیرگذار» ؛ و اگر به معنای «به جا آوردن» یا «انجام دادن» (گزاردن) بود، باید «گزار» (با "ز") بنویسیم، مثل «نمازگزار»، «سپاسگزار»، «خدمتگزار» یا «کارگزار».
هر جا هم کم آوردیم، می‌توانیم از لغت‌نامه‌ی دهخدا کمک بگیریم.
در این‌جا هم نکات سودمندی خواهید یافت :

http://mohajersara.com/printthread.php?tid=1851

برای حوصله‌ای که به خرج دادید،
از شما سپاسگزارم.
مهرایین قربانی 22:44 سه شنبه 27 دی 1390
1
 مهرایین قربانی
سلام اقای فیلا
از دقت نظرتون واقعا سپاسگزارم..
و واقعا عذر خواهی من رو بپذیرید .نه برای غلط املایی بلکه برای نداشت وقت و خرید یک برچسب فارسی و استفاده از اون تا اینکه دیگه جای انواع ( ذ ز ظ ض را )گم نکنم. از اون جهت که وقت محدوده و زمان برای سپردن به امور مختلفی ارجحیت داده میشه پس بعضی موضوع ها به خودی خود لغو میشه .
البته فرمایش شما متین و استفاده درست از کلمات بسیار مهم هست و شکل ساختاری ان هم میتوان مهم باشد.
ولی گاهی یک چهار چوب سخت موجب استقامت نیست و از هم پاشیدگی را باعث میشود .داشتن انواع لغات در زبان فارسی خیلی زیباست اما در نظر داشتن مخلوط شدن فارسی و عربی هم امری مهمه .
در ضمن اگر نوشتار های سنگین و سخت در ادبیات فارسی به گفتار های شیرین تبدیل شوند عامیه مردم تمایل به استفاده از ان دارند.و به جای زبان جدید فینگلیش از فارسی استفاده شود .
و از ان جای که عمل و بازتاب کار های ما نزد مردم عامه هست توجه به انها بسیا بسیار مهم میباشد.
نکته دیگر اینکه گاهی تغییر و یک ساختار شکنی در جای مناسب ممکن است عمق یک ماجرا را بیشتر نشان دهد .
و داشتن مدرک و مقطع خاصی برای پی بردن به این موضوع لازم نبوده .
برای مثال:گاهی لازم به جیغ زدن نیست و نگاه هم میتوان فریاد زد.و حتی با یک لبخند میتوان یک پیروزی را جشن گرفت .
گاهی به جای نگاه به فرهنگ های لغت بهتر از معنای کلمه ها را درک کرد .و باید دید چرا بعضی از کلمات خسته و بی حوصله خاک میخورند و بعضی پر هیجان مانور میدهند .
به امید روزی که :
به جای کلمات مانند های از سلام و به جای بای از خدانگهدار استفاده شود.
و در کنار شنیدن موسیقی رپ . حماسه های شاهنامه شاهکار پارسی هم دیده شود
و ایرانی پارسی شود .
از حوصله که خرج کرده اید سپاسگزارم
عادل گودرزی 23:57 سه شنبه 27 دی 1390
1
 عادل گودرزی
سلام.
ممنون از جناب فیلای گیان به خاطر روزنوشت ارزندشون!
ارزش این روزنوشت وقتی دوچندان میشه که صدا و سیمای جمهوری اسلامی بزرگترین اتفاق هنریه کشور رو عمدا نادیده گرفت و حتی 1اشاره ی کوچیکم بهش نشد!!

درود به شرافت اصغرفرهادی که مردم ایران رو کوتاه ولی تاثیرگذار توصیف کرد.
ندا اسفندیاری 01:21 چهارشنبه 28 دی 1390
1
 ندا اسفندیاری
آقای مهندس فیلا خیلی خوشحال شدم با دیدن این روزنوشت .بیشتر خوشحال شدم که شما پیش قدم شدید و دست به قلم بردید . چون فکر می کنم درباره این فیلم نوشتن کاره هرکسی نیست.
من این فیلم را دوبار دیدم و هنوز هم شوق دیدنش را دارم.
به قدری خوشحال شدم از گرفتن جایزه گلدن گلوب که نا گفتنی است .
من هم به نوبه خودم به شما و همه ایرانی ها تبریک می گم و امیدوارم در مراسم اسکار باز هم شاهد دریافت جایزه دیگر باشیم .
خیلی سپاسگزار
نازنین بهشتی 12:04 چهارشنبه 28 دی 1390
1
 نازنین بهشتی
منم به سهم خودم این موفقیت خیره کننده رو به همه ایرانیهای عزیز مخصوصا مهندسهای فرهنگدوست و هنرپرور عضو این سایت تبریک میگم
امیریاشار فیلا 03:33 چهارشنبه 5 بهمن 1390
0
 امیریاشار فیلا


جناب آقای گودرزی،
در مقابل ابراز لطف شما واقعاً نمی‌دانم چه بگویم که تکراری و کلیشه‌ای نباشد.
به امید افتخارآفرینی‌های بیش‌تر فرزندان این آب و خاک.

سرکار خانم اسفندیاری،
پوزش می‌خواهم که این نوشته‌ی سرشار از لطف شما را دیر دیدم و با تأخیر پاسخ می‌دهم.
ممنون بابت تبریک‌تان؛ من هم همه‌ی افتخارآفرینی‌های پیشین این فیلم و سازنده‌ی توانمندش را، و نیز ـ پیشاپیش ـ تعلق گرفتن یکی از جوایز آکادمی اسکار به «جدایی» را به حضور شما و دیگر دوستداران این اثر خوش‌ساخت تبریک می‌گویم.
کاش می‌شد بار سومی که این فیلم را تماشا می‌کنید، در یک نمایش همگانی ویژه‌ی اعضای این شبکه‌ی تخصصی باشد، تا می‌توانستیم پس از دیدن‌اش درباره‌ی آن گفت‌وگو و تبادل‌نظر کنیم.

سرکار خانم بهشتی،
سپاس؛ درست‌ترین کلمه‌ی ممکن را به کار بردید.
در این که موفقیت‌های «جدایی» و آقای فرهادی، «خیره‌کننده» هستند، دربست با شما همسو و موافقم.
به امید درخشش بیش‌تر فرهنگ‌آفرینان این مرز و بوم.


تا هفتم اسفند و برگزاری آیین اهدای جوایز اسکار ...
امیریاشار فیلا 02:18 پنجشنبه 11 اسفند 1390
0
 امیریاشار فیلا

تصاویری از حضور افتخارآفرین نماینده‌ی ایران در مراسم آکادمی اسکار و دریافت جایزه‌ی بهترین فیلم خارجی را در این نشانی ببینید :


http://www.cinemaema.com/module-pagesetter-viewpub-tid-26-pid-6482.html