www.iiiWe.com » «کلیسای نور» ، نمونه‌ای درخشان از معماری مینیمالیستی

 صفحه شخصی امیر یاشار فیلا   
 
نام و نام خانوادگی: امیر یاشار فیلا
استان: اصفهان - شهرستان: اصفهان
رشته: کارشناسی نقشه برداری
شغل:  ویراستار، روزنامه‌نگار، کارشناس تولید محتوا و رسانه‌گر حوزه‌ی شهر، ساختمان، معماری و مهندسی
تاریخ عضویت:  1389/06/12
 روزنوشت ها    
 

 «کلیسای نور» ، نمونه‌ای درخشان از معماری مینیمالیستی بخش معماری

10




 
«کلیسای نور» را که گاه «کلیسای نورانی» نیز خوانده می‌شود، «تادائو آندو»، معمار نام‌دار ژاپنی طراحی کرده،  و این ساختمان مدرن در سال ۱۹۸۹ در شهر «ایباکی» در اوزاکای ژاپن ساخته شده است. این کلیسا به کلیسایی کوچک و خانه‌ی وزیر که پیش‌تر در همان‌جا بوده، افزوده شده است.

این کلیسا به شکل یک مکعب مستطیل (۶×۱۸×۶ متر) است که دیواری با زاویه‌ی 15 درجه از آن گذشته و مکعب را به یک کلیسا و محوطه‌ی ورودی بخش کرده است. نیمکت‌ها از داربستِ به‌کاررفته در ساختمان ساخته شده‌اند، که به سوی محراب پایین می‌آیند. همانطور که در تصویرها هم دیده می‌شود، چلیپایی (صلیبی) در دیوار پشت محراب بریده شده است که با دمیدنِ روز و به‌هنگام صبح، روشن می‌شود. (این دیوار رو به خاور دارد.)

 

 

http://www.thegroundmag.com/wp-content/uploads/Tadao-Ando-The-GROUND-04.jpg

 

 


«کلیسای نور» برپایه‌ی نگرش و فلسفه‌ی «آندو»، یعنی اهمیت دادن به طبیعت و مینیمالیسم در معماری استوار است؛ و طراحی آن به گونه‌ای‌ست که نور می‌تواند در آن فضایی نوین و دیگرگونه را بیافریند، تعریف کند و دریافت و ادراکی متفاوت برای حاضران، باشندگان و نیایش‌کنندگان به ارمغان بیاورد.

 

ساختِ این ساختمان در سال 1989 به پایان رسید. «کلیسای نور» گونه‌ای نوآوری در ریخت و ترکیب کلیسای شهر «ایباراکی» است. کلیسای تازه در نخستین گام در سال 1989 طراحی و ساخته شد، و با طراحی دوباره‌ی محیط بر پایه‌ی دید زیبایی‌شناختی «آندو»، در سال 1999 تکمیل‌تر شد.

از دید «آندو»، «کلیسای نور» دارای نوعی معماریِ دوگانه، یعنی ماهیتِ دوگانه‌ی توپر/تهی، یا روشنای/تاریکی، یا محوطه‌ی بسته/محوطه‌ی باز و آزاد است. این دوگانگی، فضایی بی آرایه‌بندی، فاقد تزیین و خالص را پدید می‌آورد و تجسم می‌بخشد. تضاد روشنایی و تاریکی در فضای درونی این کلیسا، برانگیزاننده‌ی حس معنویت و نمادی از رهایی و جدایی از جهانِ مادی‌ست. به‌کارگیریِ مصالح سیاه‌رنگ و تیره نیز بر این حس دوگانگی در
فضا افزوده است.

 

ساختار سیمانی و بتنی ساختمان این کلیسا باعث تمایز نمای آن از کلیساهای سنتی و ارائه‌ی گونه‌ای نوین از معیارهای زیبایی‌شناختی در ساختمان‌های مذهبی شده است. در کنار یک بیرون‌آمدگی از نمای جلویی شرقی، کلیسا از پوسته و بدنه‌ای بتنی تشکیل شده است. بی‌زرق‌وبرق بودنِ این بتن، موجب پدید آمدنِ حس تواضع، افتادگی و فروتنی می‌شود.

همچنین، می‌توان گفت که «کلیسای نور» تادائو آندو، نمایی کوچک از موجودیت مذهبی تا نمایی از یک چلیپا (صلیب) است که به‌هم‌ریخته و مبهم و تعریف‌نشده می‌نماید و نشان‌دهنده‌ی سرگشتگی و سردرگمی انسان در این جهان است که زمینه‌ساز خداجویی او و گرایشش به نور و روشنی است.

در این فضا، به‌عنوان ساختاری مدرن و کوچک، می‌توان نوعی خلوص در معماری را با همه‌ی جزئیات آن یافت.

 

در حجم انبوهی از بتن که ساختار این کلیسا را شکل داده و روزنه‌ها و اتصالاتِ آن با دقت و چیره‌دستیِ نجاران و درودگران ژاپنی، تکمیل‌کننده‌ی معماریِ کمینه‌گرای آندو است، رویه‌های تخت و مسطح به‌گونه‌ای دقیق در راستای اتصالات قرار گرفته‌اند، تا روزنه‌های بتن به شکلی کامل در امتداد برآمدگی کناره‌ی شرقی کلیسا ادامه یابد.

ساختار بتنی کلیسا هم افزون بر آن که نمادی از استحکام است، همچنین نشان‌دهنده‌ی سادگی و زیباییِ نهفته در آن، و پرهیز از آرایه‌های بی‌کاربرد و تزیینی است.

 

 

http://s3.picofile.com/file/7720136127/6155.png

 

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Church_of_Light.JPG

 

 

 

http://s2.picofile.com/file/7720136341/28764_1292720145_large.jpg

 

 

 

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2011/01/1294204515-churchoflight-antje-verena.jpg

 

 

 

http://s1.picofile.com/file/7720138923/chlight2.jpg

 

 

 

http://s1.picofile.com/file/7720139030/Church_Of_The_Light_Osaka_main.jpg

 

 

 

http://s2.picofile.com/file/7720137204/424206682_9af211d0d7.jpg

 

 

 

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2011/01/1294204522-churchoflight-buou2.jpg

 

 

 

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2011/01/1294204525-churchoflight-naoyafujii.jpg

 

 

 

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2011/01/1294204532-churchoflight-naoyafujii4.jpg

 

 

 

http://ad009cdnb.archdaily.net/wp-content/uploads/2011/01/1294204527-churchoflight-naoyafujii2.jpg

 

 

 

http://www.materialproject.org/w/images/7/72/Chlight9.jpg

 

 

 

http://www.emeraldinsight.com/content_images/fig/0721031104003.png

 

 

 

http://www.robkphoto.com/content/1-architecture/1-tadaoando/4-Andolighttx3.jpg

 

 

 

http://www.graphics.cornell.edu/online/arch/creal/density_cross.jpg

 

 

 

http://s1.picofile.com/file/7720137418/ando_church_of_light_plan1.jpg

 

 

 

ماکت «کلیسای نور»، ساخته‌شده از چوب بالسا

 

http://s2.picofile.com/file/7720140535/imagesCAJ9U6HI.jpg

 

 

http://s3.picofile.com/file/7720143010/IMG_3547.jpg

 

 

http://s2.picofile.com/file/7720143331/tumblr_m2dkeo3dka1rsd6lto2_500.jpg

 

 

http://www.designboom.com/contemporary/tadao/022.jpg

 

 

http://s2.picofile.com/file/7720140214/013.jpg

 

 

http://s3.picofile.com/file/7720139244/012.jpg

 

 

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRH2Su8WSEhJmiUUZrf7jwlwT6r1NFgLycdYWhSqnmoVpklrGAa

 

 

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTq4tM0qeLKwbTaMgDvqcz4QHF3bg-KDhgiEM3S8h-xZ8tl0y8x

 

 

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS0AcszOxlU5RJYXy6367-32M4SL00X3QBEMZBWs3UkOH8ttIzh

 

 

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTFNhnHPi-vjLtPjhl4rjDu8OznpQijvjJxzLAM1qCsrZmXON70

 

 

http://sts.bwk.tue.nl/daylight/varbook/medium_pr/D2V5o.jpg

 

 

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTrIak7v7XInUt0xE0PYvRtdK5h-tQ2K1j-5GTPPznn2BBgmSf5

 

 

http://jhwall.wordpress.ncsu.edu/files/2012/11/tadao_ando_a2011091.jpg

 

 

 

http://www.thegroundmag.com/wp-content/uploads/Tadao-Ando-The-GROUND-01.jpg

 

  


و نکته‌ی پایانی درباره‌ی این کلیسا را به گفته‌ای از خود تادائو آندو اختصاص می‌دهیم، که گفته است: «در همه‌ی کارهای من، نور عاملی مهم و کنترل‌کننده به شمار می‌آید».

 

گردآوری و چیدمان تصویرها

و ویرایش و بازنگاریِ نوشتار : امیریاشار فیلا

 

دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 ساعت 10:15  
 نظرات